Undgå musearm (RSI) med RollerMouse

 

RSI-dag sætter fokus på musearmsskader også kaldet Repetitive Strain Injuries (RSI)

Musesmerter påvirker mere end en kvart million danskeres arbejdsindsats. Med den internationale RSI-dag, der afholdes d. 29. februar, sættes der fokus på forebyggelse af de mange overbelastningsskader, der opstår i forbindelse med dårlige arbejdsstillinger og ensidigt gentaget arbejde.

Hvad er RSI?

RSI står for Repetitive Strain Injury – oversat til dansk betyder det belastningsskader eller ensidigt gentagne bevægelser - og er et generelt udtryk, der bruges til at beskrive den smerte, der føles i muskler, ledbånd, nerver og sener forårsaget af gentagne bevægelser og overanstrengelse. Tilstanden påvirker for det meste underarme, albuer, håndled, hænder, nakke og skuldre og er kendt som en arbejdsrelateret lidelse. I Danmark bruger man ordet musearm, når man taler om Repetitive Strain Injury.

Få email med gode videoråd om forebyggelse af musearm fra autoriseret fysioterapeut, Stuart Nottingham.

Få email her

 

Hvorfor får man belastningsskader? 

RSI opstår når man overanstrenger muskler og sener i overkroppen. Der er flere ting, der øger risikoen for RSI heriblandt: gentagne bevægelser, dårlig eller akavet holdning, kolde temperaturer, vibrationsudstyr og stress. Arbejdsopgaver, der involverer gentagne bevægelser, kan føre til RSI. Det kan fx være arbejde ved et samlebånd, ved kassen i et supermarked eller på en computer.

Arbejder du med en traditionel mus, holder du automatisk underarm og håndled i en unaturlig position, der medfører overstrækning og vrid. Samtidig laver du den samme bevægelse om og om igen og overbelaster derved muskler og ledbånd i hånden.

 

Hvordan forebygger eller reducerer man belastningsskader? 

For at komme de tilbagevendende eller kroniske smerter til livs, er vi nødt til at indrette vores arbejdsplads, så den passer til den enkelte medarbejder. Samtidig skal der være mulighed for variation og bevægelse i det ellers stillesiddende arbejde med musen. Skift arbejdsstilling eller bevæg dig 5 minutter for hver time er et af de bedste råd mod belastningsskader.

Når du arbejder med albuerne tæt på dine ribben, arbejder du i den gode arbejdszone i en komfortabel og afslappet stilling. Her er den centrerede mus et godt valg. Du undgår overstrækninger og vrid og dine hænder hviler på musen i en naturlig position og bevæger cursoren uden at hånden belastes. Uanset hvilken type mus du vælger, skal din mus være designet, så den giver god støtte til din hånd eller hænder, så du undergår det krampagtige greb om musen.

Prøv her en ergonomisk mus, der reducerer og/eller forebygger smerter

 

Eksperten udtaler sig

Vi har spurgt en af eksperterne inden for ergonomi, autoriseret fysioterapeut Stuart Nottingham fra England om, hvordan man bedst forebygger eller reducerer belastningsskader. Han siger: ”Når folk bruger en standardmus, ser man ofte, at de arbejder med musen langt væk fra kroppen. Det øger risikoen for smerter, og i dag er det veldokumenteret, at man kan mindske denne risiko ved at arbejde med spidsen af albuen tæt på ribbenene”.

Få email med flere gode videoråd fra Stuart Nottingham direkte i din indbakke.

Få email her

 

Når du arbejder med en RollerMouse, sidder du automatisk med armene tæt til kroppen i en komfortabel og afslappet position og afhjælper dermed problemerne med dårlige arbejdszoner.

Læs mere om, hvordan du undgår eller reducerer smerter her